Monday 12 January 2009

what is the price of your job?

salam
apa harga kerja kamu? how much is a price for a teacher? not much i could say. not much. but it is fair enough. cukup makan. cukup pakai. cukup mandi. cukup untuk g tengok wayang once a month. enough for my parents to be a lil less burden. (although i have no salary yet).

is it worth it? how much you work for when you receive that amount of money?
money money
it's all what we think it is
it's all that matters
in fact, it is
no money, life's clueless

how many of you, when filling up the UPU/online/University/Institutions form, u think about..what pay will i get if i graduate in the course that i wanted and filled in? waht will be the price of my career? i asked my coursemates and sum of my old frens back then. majority said they were thinking so. well, we are definitely doing the right thing here. thinking for the future. hari tua nanti diri sendiri yang menjaga bukan mak ayah yang kita torture untuk mereka keluarkan wang yang banyak untuk kita.
jangan torture mak ayah dengan mintak duit.
aku pernah dan selalu begitu.
aku mmg teruk.

di benak hati aku kadang2 menyesal sebab 'ter'mintak mama bayarkan untuk handphone.
apatah lagi adik aku yang minta mama duit separuh dari harga untuk beli slr kegilaan remaja trendy habis blagak nak mampos.
barang dapur, mama beli
aku makan je tau. masak sikit2. basuh baju. sidai. lipat. bukan byk pun kejenye.
menghabiskan duit org yang kita sayang mmg tak boleh dielakkan.
(cepat2 la posting bulan 7, aku nk keje. nak gaji)

but, itu lumrah. mmg rutin perjalanan hidup ditulis begitu.
kita akan tau bila kita dah umur nak dekat setengah abad.
masa tu kita sedar yang pengisian borang UPU yang semata-mata nak dapatkan kerja yang kukuh tu sebenarnya ada baiknya.
bukan tak dapat buat apa yang kita suka, minat.
tapi, hidup ada pilihan. dalam pilihan kita kena pertimbangkan banyak perkara
kita bukan hidup untuk kita je

aku pun dah ada kesedaran dan
aku terima hakikat yang aku akan jadi teacher
aku terima. ya. terima.
lantaklah aku nak jadi apa pun lepas ni.
lecturer ke, aktivis teater ke, tulis puisi ke.
yang penting,
aku nak hidup aku sederhana, bermakna, berjiwa.
hidup, mana pernah puas kan?

no matter how much the price of your job is
no matter how low the pay would be
relish it. be blessed with it. have fun in the adventure.
life's like that
i pray for you all the happiness in the world

1 comment:

Your Average Mat said...

Half day job and long holidays... Priceless..

for everything else, there's master card. hehehe...

mi amor

Daisypath Anniversary tickers